
Wellicht hou ik mezelf een wortel voor. Nou en? Als het maar werkt!
Steeds meer mensen die leven van een creatief beroep, merken dat de vraag naar hun producten de laatste tijd terugloop.
Sommige stoppen met hun activiteiten en verkopen zelfs hun gereedschappen. De komst van AI wordt aangewezen als oorzaak, maar dat is net iets te gemakkelijk om dat de schuld te geven. Tijden veranderen altijd! Het is een veelkoppig monster dat je in de bek moet kijken en dat gaat niet vanzelf.
Naast dat de vaste lasten ook steeds hoger worden zijn de investeringen ook een probleem. Je moet echt stevig in je schoenen staan om als kunstenaar hier niet moedeloos van te worden.
Een stuk in je kraag drinken lost ook niets op en dat is nog duur ook.

'Koop lokaal' is een kreet die je als oplossing steeds vaker hoort, maar blijft voor veel mensen lastig, omdat kleinschaligheid toch ook vaak iets duurder is.
De materiaalkosten van een olieverf schilderij ligt rond de € 200,-
Daarnaast is de handel in kunstvoorwerpen (van levende kunstenaars) teruggelopen. De tussenhandel heeft ook door de inflatie veel hogere kosten die doorberekend worden in de aanschafkosten van kunst.
Zoals op deze site te lezen is heb ik gekozen voor een eigen oplossing.
In huidige situatie wil ik het plezier dat ik met in mijn werk heb, niet verliezen. Hoe ik dat probeer te doen kan je hier lezen